• Verzendkosten €3,95 NL / €9,95 BE of gratis af te halen
  • Gratis verzending vanaf €100 (NL)
  • Ma t/m vr voor 17:00 besteld, zelfde dag verstuurd

Nieuws

Collega gezocht! ALLROUND WINKELMEDEWERKER (m/v)

Wij zijn per direct op zoek naar een enthousiaste, klantvriendelijke en gedreven Allround winkelmedewerker (m/v), voor 4 dagen in de week a 32 uur (inclusief wisselend de zaterdag en zondag en 2 koopavonden).

Enthousiaste klanten, goed advies en passie voor alles wat te maken heeft met honden- en kattenbenodigdheden, daar word jij helemaal blij van. Productpresentaties en het op en top verzorgen van de winkel horen bij je dagelijkse activiteiten. Goederenstromen vanuit het magazijn en ondersteunende werkzaamheden van binnenkomende leveringen zijn onderdeel van je werk. Daarnaast ben je ook inzetbaar bij diverse ondersteunende werkzaamheden; je plaatst en verwerkt bestellingen, onderhoudt contact met leveranciers en helpt mee bij de organisatie van activiteiten in de winkel.

Lees meer over de betreffende vacature op onze vacature pagina of bekijk de vacature direct door hier te klikken.

Triton heeft de flessen 3a en 3b voor zowel de CORE7 Base Elements als de Reef Supplements aangepast naar poedervorm. Het poeder dient nu zelf aangemaakt te worden met 1 liter osmosewater, voordat het kan worden gebruikt.

Uit goede (milieubewuste) overwegingen heeft Triton een tijdje geleden de keuze gemaakt niet langer te werken met plastic verpakkingen en over te stappen naar de huidige kartonnen melkpakken. Gezien de hoeveelheid vervuiling in de zee, mede door de hoeveelheid plastic dat wij gebruiken, moedigen wij deze keuze natuurlijk alleen maar aan en zien wij graag meerdere merken volgen. Dat dit echter een behoorlijke stap blijkt te zijn werd helaas al snel duidelijk. Triton gebruikers hebben de laatste tijd kunnen ervaren dat de nieuwe melkpak verpakkingen van Triton niet direct een succes te noemen waren. Met name bij de verpakkingen 3a en 3b ging het mis. Er vond een reactie plaats in de verpakking met lekkende verpakkingen tot gevolg. Dat is hopelijk nu verleden tijd!

Wij blijven echter adviseren Triton altijd te gebruiken met doseercontainers.

Klik hier om direct naar het assortiment van Triton te gaan!

Vanaf vandaag online op Dieboshop.nl en in onze winkel verkrijgbaar! De Alkatronic Alkalinity KH controller is een alles-in-een product dat de KH-waarde van het water monitort en automatisch bijstuurt. Oftewel; de Alkatronic controller neemt het testen en indien nodig het toevoegen van KH volledig over. Nooit meer omkijken meer naar de KH-waarde dus!

Een groot voordeel is de minimale schommeling in je KH-waarde, waar met name SPS-koralen erg gevoelig voor zijn. Naast dit praktisch nut ziet het er naar ons idee ook nog is erg gelikt uit!
Shop hier direct de Alkatronic Alkalinity KH controller!

De laatste dag van onze reis, maar een hele volle agenda! Zoals gister al gezegd, uitslapen is er niet bij. We werden namelijk al vroeg in de ochtend opgehaald om met de boot richting onze tweede snorkellocatie te gaan. Op de valreep van onze reis een lekker stukje varen! Dat we vroeg weg moesten was nodig, omdat de boot maar op een enkele plek door de branding heen kan. Gezien de golven hier alleen maar hoger worden naarmate de dag vordert, kan dit alleen vroeg in de ochtend. Dan is de zee nog kalm.

En wij dachten gister al veel gezien te hebben

Vandaag gaan we snorkelen bij de mariculture koralen van Dinar! Op deze locatie is de collectie koralen echt veel en veel groter dan we tot nu toe eerder hebben gezien. Misschien enigszins verklaarbaar gezien we gister al te horen hebben gekregen dat alle koralen van de beide farms (Agung en Dinar) zijn teruggebracht naar de koralenroosters in de zee. Dit nog altijd vanwege het opgelegde embargo. Of het vanwege dit exportverbod zo is dat het vol met koraal staat of dat het gewoon altijd zo is, dat weten we niet. Het werd er in elk geval niet minder indrukwekkend door.

SPS en LPS, twee verschillende locaties

We zien hier, bij de koralen van Dinar, de koralenroosters op twee verschillende plekken. Zo liggen er roosters op ongeveer 20 meter diepte, waar de stroming helaas nu te sterk was om te zwemmen. Hier staan de Large Polyp Stony (LPS) koralen, omdat die minder zonlicht nodig hebben. Op de plek waar wij vandaag hebben gesnorkeld, staan de koralen met veel meer skelet. Dit zijn de zogeheten Small Polyp Stony (SPS) koralen en staan in veel ondieper water. SPS koralen hebben namelijk, in tegenstelling tot de LPS koralen, erg veel behoefte aan zonlicht. Dat de koralen op de foto overigens weinig kleur hebben is schijn. Dit heeft te maken met het filter in de camera. In het echt zijn ze bijzonder kleurrijk en prachtig om te zien!

Thuis, we komen eraan!

Voor morgen staan er weer heel wat uurtjes vliegen voor de boeg! Kunnen we de hele reis nog is overdenken zullen we maar zeggen… Dit was voor nu de laatste blog van onze reis. Naar verwachting komen de vissen aanstaande donderdag bij ons aan. De door ons uitgezochte koralen laten even op zich wachten, maar staan voor ons gereserveerd bij Golden Marindo. Zodra het gezondheidscertificaat is vrijgegeven, er weer aan alle regelgeving is voldaan en het embargo wordt opgeheven zal de export weer op gang komen. Natuurlijk zullen we bij ontvangst van alle zendingen hier nog een bericht plaatsen!

Dan rest ons alleen nog…

Graag willen wij tot slot van de gelegenheid gebruik maken om De Jong Marinelife te bedanken voor het mogelijk maken van deze reis. In het bijzonder Steven Mertens en Thomas de Jong voor hun begeleiding. Daarnaast natuurlijk ook onze concullega's die erbij waren voor de gezelligheid! We hebben enorm genoten!

Bedankt voor het lezen en wie weet, wordt nog eens vervolgd?!

Het moet even genoemd worden dat we tot nu toe overal erg goed worden ontvangen. De mensen zijn ontzettend gastvrij en we zijn tot nu toe elke avond meegenomen naar lokale restaurantjes. Het leuke is dat dit veelal plekken zijn waar je misschien zelf niet 1,2,3 heen zou gaan. Het zijn vaak de restaurantjes waar meer locals dan toeristen komen. Hoewel Bali behoorlijk toeristisch is, merken wij dus eigenlijk niet echt veel van de drukte. Het eten (voornamelijk vis) smaakt ons in elk geval erg goed.

Wacht even… Geen koraal meer?

Inmiddels hebben we al aardig wat lokale kwekers en mensen die in het vak zitten gesproken en beginnen zo langzamerhand steeds beter een beeld te krijgen hoe het er hier allemaal aan toe gaat. Vandaag bezochten wij de farms van Dinar en die van Agung/Dunia. Deze twee broers hebben hun farms naast elkaar gevestigd, met dus ieder een eigen bedrijf. Opmerkelijk zijn de lege bakken. Zoals in een eerder verslag (van dag 2) al aangegeven, is er nog altijd een embargo van kracht op alle export van koraal vanuit Indonesië. Het embargo is opgelegd, vanwege het ontbreken van een gezondheidscertificaat. Omdat ze hier alleen maar mariculture koralen hebben (koraal dat als stekje wordt uitgezet in de zee om te laten groeien) zijn de koralen teruggebracht naar de stekkenroosters in de zee, wachtend op nieuws.

De zorgen zijn voelbaar

Het is hier voelbaar dat de kwekers bang zijn voor het voortbestaan van hun bedrijf en de werknemers vrezen voor hun baan. Zo ook de 200 mensen die hier werken wachten in spanning af. De farms die we vandaag hebben bezocht, houden zich strikt aan alle regels en roven niets van koraal uit de zee dat niet door hun is uitgezet. Machteloos kijken ze toe hoe ze de dupe worden van andere partijen die zich niet bezighouden met een milieuverantwoorde manier van werken en de regels aan hun laars lappen.

Hier worden wij erg enthousiast van!

Met leveranciers, zoals Dinar en Agung, willen wij graag samenwerken. Het respect voor het milieu, de betrokkenheid in de keten en de merkbare passie geven een vertrouwd gevoel. De broers kijken verder vooruit en begrijpen dat hun voortbestaan met name afhangt van factoren waar ze geen invloed op hebben. Desondanks blijven ze inspanning leveren om op een manier te blijven werken die zo min mogelijk belastend is voor het milieu. Gezien dit vertrouwen hebben wij een mooie selectie vissen gemaakt, die we a.s. donderdag al in Nederland kunnen verwachten. Na een quarantaineperiode zullen we ze verhuizen naar de verkoopbakken in de winkel.

Gisteren hebben we al gesnorkeld tussen de mariculture koralen van Agung. Morgen zullen we gaan snorkelen bij de mariculture koralen van Dinar! Omdat de zee momenteel erg wilt is moeten we extra vroeg op, in verband met laagstaand water. Er staat morgen ook nog wat anders leuks op het programma! We hebben dus weer een goed gevulde dag voor de boeg!

Gistermiddag zijn we aangekomen op Bali, waar we ook wat meer van zon, zee en strand mogen genieten. Na aankomst even ingecheckt in het hotel en daarna maar is het nachtleven van Bali gaan ontdekken. Het was een geslaagde avond met net een Bintang (biertje) of 2 teveel, wat het net allemaal even wat zwaarder maakte deze ochtend. Na een rustige start van de dag maakte wij ons klaar om richting de mariculture koralen van Agung te gaan. Zin in!

Klaar op je plaats, eb? Go!

Na een klein uurtje rijden komen we aan op een plek langs de kust bij een steile rotswand. Het strand dat hieraan grenst is net even wat anders van structuur dan bij het hotel. In plaats van zand zijn het hier meer rondgeslepen koraalzand korreltjes, met hier en daar kleine stukjes rots en koraal. Hoewel we staan te popelen om het water in te gaan is het even wachten tot de eb, gezien de golven hier zeker 3 meter hoog zijn. Wanneer de eb zijn intrede heeft gedaan zien we rotsen in het laagstaande water tevoorschijn komen. Van rots naar rots springen we onze weg naar de plek om te gaan snorkelen.

Dat snorkelen is even wennen

Voor wie geen ervaring heeft met duiken of snorkelen is het best even lastig om te blijven ademen door je snorkel. Net als het dan even lukt om goed door het buisje te ademen krijg je weer een plets water in je snorkel! Maar dat mag de pret niet drukken. Gelukkig is de zee inmiddels al een stuk rustiger geworden en gaat het snel beter. Ook een rif verderop in de zee begint nu echt goed de golven te breken. Na een aantal meters komen de eerste koralen in zicht. Door de lage waterstand van ongeveer een meter zijn deze erg goed zichtbaar. Prachtig om te zien!

Velden met stekkenroosters in de zee

Wanneer we het hebben over mariculture koralen, dan bedoelen we dat de koraal stukken zijn uitgezet in de zee om op te groeien en om op een later moment te verkopen of verder te stekken. Deze stekken worden vastgemaakt op stekkenroosters, die op de bodem van de zee liggen. Op een diepte van 25 meter liggen echt velden met stekkenroosters en is het kweek programma veel grootser opgezet. Door dit programma is het eigenlijk niet meer nodig om 'wilde' koralen uit de zee te roven. Het is overigens ook echt leuk om te zien hoeveel vissen er door alle stekkenroosters heen zwemmen en hier dankbaar gebruik van maken. Wat een hoop leven!

Morgen zullen wij onder andere naar de farm van Agung gaan, waarvan de koralen zijn waar we vandaag hebben gesnorkeld. Hopelijk komen we dan ook meer te weten over de werkwijze en filosofie van de personen achter deze farm. Het snorkelen heeft in elk geval al een goede indruk gegeven, maar buiten dat was het natuurlijk ook weer een prachtige ervaring!

Vandaag gaan we helaas geen vissen en koralen zien, want we gaan weer een stukje vliegen! Een korte vlucht van 3 uur brengt ons in Bali! Het tijdverschil met thuis is inmiddels opgelopen tot + 6 uur. Dit geeft wel even de gelegenheid om het over wat anders te hebben.

De haring van Jakarta

We zijn met de hele groep gaan eten bij een lokaal visrestaurant. Het was eigenlijk een 'soort van restaurant' en had meer weg van een grote markt, maar dat kon de pret niet drukken. Integendeel, we keken onze ogen uit. Vrijwel alleen maar locals, druk in onderhandeling en bezig met hun hoofdgerecht uit 1 van de koelboxen te halen. Jawel, voor wie niet zo goed tegen de levende kreeften kan die je in menig steakhouse ziet, kan deze plek beter ontlopen. Koelboxen, gevuld met allerlei soorten vis die wij niet eerder in Nederland hadden gezien (althans niet om te eten), wachtend om vers klaargemaakt te gaan worden. Hoe gek het voor ons ook was, het is eigenlijk niets meer of minder dan de plaatselijke visboer die de haring van Jakarta aan het verkopen is. Wat doen je dan…? Je volgt de menigte, sluit achteraan aan, betaalt waarschijnlijk veel te veel vanwege je blonde haren en blauwe ogen en geniet van een heerlijk lokaal harinkje.

Morgen hebben we rustdag en even tijd voor wat anders leuks. We gaan de zee in!

Moe en met een kleine jetlag van gister beginnen wij met frisse energie aan dag 2 van onze reis door Bali. Het uitzicht vanaf de 11de verdieping van ons hotel laat zien hoe groot deze stad is. Tot aan de horizon en zo ver je kan kijken rondom het hotel alleen maar gebouwen. Het is zonnig en warm, maar mistig is het niet. Smog over de stad beperkt het zicht. We maken ons klaar om met de auto te vertrekken, Golden Marindo staat op het programma!

Was het gister niet drukker op de weg?!

We zijn net onderweg en wat vrijwel direct opvalt, is dat de wegen behoorlijk minder druk zijn dan gister. Dat het momenteel in Indonesië de vastenmaand is vanwege Ramadan wisten we al, maar dat was gister ook al het geval. Al snel laten we ons vertellen dat het vandaag Pancasila dag is, waarbij stil wordt gestaan bij 'de geboorte van de Pancasila' en de daarbij horende vijf basisprincipes (geloof in de ene God, rechtvaardig en beschaafde menselijkheid, de bevolking, democratie en tot slot de sociale rechtvaardigheid voor alle Indonesiërs).

'I'm the fishersman'

Voordat we naar Golden Marindo gaan, bezoeken we eerst Dinar Darum. Ook in Jakarta, maar nu in een gedeelte waar meer bedrijvigheid is gevestigd. Leuk om te horen hoe dit familiebedrijf in elkaar steekt. De moeder (Dinar) en vader (Darum) hebben 7 kinderen, 4 jongens en 3 meiden. De 4 broers zijn allemaal actief in het bedrijf.

Vissen zijn hier echt de specialiteit. Omdat de vissen veelal van verder weg komen, hebben zij ook hun eigen 'fishersman', zoals ze hier genoemd worden. Ook worden er vissen gekocht van andere 'fishersmans'. De vissen worden op kwaliteit beoordeeld en gaan dan wel of niet in quarantaine. Vissen zijn hier in erg goede conditie en worden goed gevoerd. Door kleur labels is inzichtelijk hoelang de vis er zit en of hij goed eet. Om vissen transport klaar te maken worden deze in een aparte stelling geplaatst. Ze stoppen dan 1 dag voor transport met voeren, om tijdens het transport het water zo min mogelijk te vervuilen. Een ander specialisme zijn de 'bigfish'. Haaien en roggen worden in enorme zwembaden gehuisvest. Goed om te weten dat deze vissen uitsluitend op verzoek worden gevangen. Mooi bedrijf om te zien, goede indruk.

Als er zoiets is als koralenziekte, dan heerst dat hier!

Dan eindelijk het moment waar we zo met verlangen naar hebben uitgekeken. We gaan Golden Marindo bezoeken! De eerste indruk; wat een contrast met gister! Alles heeft zo zijn charme en de andere bedrijven die we tot nu toe bezocht hebben, zijn minstens zo goed voor hun dieren, maar dit slaat echt alles! We zouden hier willen opsommen wat allemaal overweldigend mooi en indrukwekkend is om te zien, maar hier is simpelweg teveel perfect tot in de puntjes georganiseerd. We wagen alsnog maar een poging: smetteloze marmeren vloeren, de bakken gevuld met koralen zijn perfect te noemen, optimale verlichting met afwisseling tussen natuurlijk- en ledverlichting, de quarantaine ruimte, de inpaktafels... alles ziet er goed uit.

Hoe hou je 30.000 koralen in perfecte conditie?

Bij Golden Marindo staan ongeveer 30.000 koralen, waarvan maar liefst ongeveer 15.000 Euphyllia's! Voor 95% zijn deze koralen 'mariculture gekweekt', wat betekent dat kleine stekjes in de zee worden uitgezet om te laten groeien. Dit alles wordt door 60 man in topconditie gehouden. Wat opvalt, is dat ook hier wederom alleen gebruikt wordt gemaakt van (blauwe) ledverlichting, dit keer wel in combinatie met daglicht. Alle bakken zijn ook voorzien van koelers. Het is hier constant 32 graden, dus dit is ook geen overbodige luxe. Waar beginnen we en hoe maken we een selectie? We hebben een poging gedaan en hebben besloten van meerdere soorten enkele exemplaren mee te nemen, maar daar moeten we wel even op wachten.

Embargo op alle export vanuit Indonesië

Er is momenteel er een exportverbod geldig op al het koraal afkomstig vanuit Indonesië. Dit heeft te maken met discussie rondom een gezondheidscertificaat, waar een aantal beslissingen in genomen moeten worden. Dit is niets nieuws onder de zon, maar vanwege de Ramadan duurt het allemaal net even iets langer om de export weer op gang te helpen. Om nogmaals aan te geven hoe goed ze het hier op orde hebben; door het embargo wordt er momenteel ook niets verkocht en zijn er voor deze kwekers hier geen inkomsten. De koralen staan nu een kleine maand in de bakken en elk stuk is in topconditie. Naar verwachting zijn de geselecteerde stukken eind juni bij ons in de winkel te bewonderen.

Morgen naar Bali! Een korte 3,5 uur vliegen.

Op uitnodiging van De Jong Marinelife bezoeken wij, in een reis door Azië, een aantal bekende kwekers en exporteurs van koralen en vissen. We hebben er even op moeten wachten, maar gistermiddag om 12:00 zijn we dan eindelijk vanaf Schiphol vertrokken richting Jakarta (Indonesië). Vergezeld door een aantal concullega's is dit de startlocatie van onze 7-daagse reis door Azië. Na een bescheiden 13 uur vliegen kwamen wij op onze bestemming.

Op een bewuste manier bezig zijn met de hobby

Wat een fantastische beleving moet gaan worden, geeft ons (Diebo) tevens de gelegenheid om actief bezig te zijn met 1 van onze kernwaarden, om op een eerlijke en verantwoorde manier het houden van de (zee)aquarium hobby mogelijk te maken. Dat wij ons vandaag de dag des te meer bewust moeten zijn dat de zee het zwaar heeft, werd al duidelijk toen we over zee richting de vluchthaven van Jakarta vlogen. Ontelbare immens grote vrachtschepen strekken zich over de o zo blauwe zeeën.

Eerste indruk Jakarta, drukte en ongelijk verdeelde welvaart

Om vanaf het vliegveld naar de andere kant van Jakarta te komen, is een hele uitdaging te noemen. Denk je dat de vliegreis lang was, dan mag je ook nog 5 uur in de auto zitten. Een bijzondere beleving op zich te noemen. Er staan letterlijk 200 scooters voor een stoplicht te wachten, je hebt suizende oren aangezien alles en iedereen het nodig vindt om te toeteren en het aantal auto's dat naast elkaar past op de weg bepaalt het aantal 'rijstroken' (maar eigenlijk zijn die er niet echt eens). Spijtig genoeg is ook het enorme verschil in welvaart onder de bevolking goed merkbaar. Krottenwijken met erbarmelijke omstandigheden en verwesterde moderne (afgebakende) wijken wisselen elkaar af. Je neemt het in je op, het doet je wat en we nemen de ervaring mee naar huis.

Gezond water en de juiste verlichting

Eindelijk aangekomen bij ons eerste geplande bezoek, Banyu Biru Sentosa (onder de naam Reefmaster). Koralen die in Nederland duizenden Euro's moeten kosten, liggen klaar om gestekt te worden. Met name oren- en aardbeikoralen springen eruit. De kleuren en variaties, ongekend! De omstandigheden zijn bijzonder te noemen; gaten in de vloer, maar Radion verlichting boven elke vierkante centimeter. Maar laten we wel wezen, de koralen zullen het niet deren. Gezond water en de juiste verlichting is wat ze nodig hebben, aan een mooie vloer of lacobel glas lijken ze hier niet veel waarde te hechten.

Een dode vis kan niet verkocht worden

We bezoeken ook nog een tweede vestiging van Reefmaster, waar we de vissen kunnen bekijken. Een korte uitleg leert ons dat ze hier in de buurt van Jakarta maar beperkt koralen en vissen kunnen winnen. Naast een deel dat zelf gekweekt en gewonnen wordt op andere locaties buiten Jakarta, importeren ze ook veelal via lokale vissers. Het doet goed om te horen dat er aandacht is voor het milieu. Middels een opleidingsprogramma begeleiden ze de lokale vissers om de wildvang van dieren te beperken tot een minimum. Daarnaast helpen ze ook bij de kweek en delen ze kennis over de manier van het verplaatsen van dieren, om zoveel mogelijk uitval te voorkomen. Duidelijk wordt gemaakt, dat een dode vis niet verkocht kan worden en dat de zeeën uitgeput kunnen raken. Hoeveel tijd en aandacht wij thuis ook spenderen aan het welzijn van dieren, het begint natuurlijk allemaal hier.

Vol verwachting klopt ons hart

Nu de avond aanbreekt, begint het tijdsverschil met thuis nu echt merkbaar te worden. In het vliegtuig hebben we al niet echt kunnen slapen, dus eenmaal aangekomen op onze hotelkamer geeft een klein 'zucht' momentje. Wat een dag… Nu lekker naar bed, morgen het bezoek waar we 'echt' naar uitgekeken hebben!

Wordt vervolgd

Zaterdag 26 mei kun je bij Diebo tijdens de Dymico dag alles te weten komen over de werking van het Dymico filter en het gebruik ervan. Deze dag presenteren wij tevens de nieuwe modellen van Dymico!
Een leuke dag om ervaringen met elkaar te delen. Ontdek de mogelijkheden van Dymico en laat je inspireren!

Speciale dagaanbieding; elk 2de koraal voor de halve prijs!

Wie op zijn slippers komt krijgt een gratis ijsje ;-)

Dieboshop.nl
< 1 2 3 4 >
www.dieboshop.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je www.dieboshop.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.